Arbetsmarknadsnytt

Nyheter
Bloggar
Snabbfakta
Vad kostar din lön?

Ytterligare stridsåtgärder i Göteborgs hamn

Ytterligare stridsåtgärder i Göteborgs hamn

Publicerat av Redaktör

Hamn4an har återigen ratat medlarnas bud. Därmed bryter nya stridsåtgärder ut i Göteborgs hamn. ”Hamn4ans svar i dag lämnar oss nu utan tvivel om att de inte vill ha ett kollektivavtal”, säger Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar.

Den 7 mars lade medlarna fram en hemställan i konflikten mellan APM Terminals och Hamnarbetarförbundets avdelning 4. Budet i medlarnas hemställan innebär ”ett avtal där Hamn4an skulle få status som en avtalsbärande fackförening och få en egen förhandlingsordning, exempelvis rätt till ledighet för fackligt arbete, arbetsmiljöinflytande och deltagande i förhandlingar med bolaget i olika frågor”. Det vill säga saker som de stridit för.

Idag svarade parterna på hemställan. Men ännu en gång nekade Hamn4an till budet, vilket innebär att ytterligare stridsåtgärder bryter ut i Göteborgs hamn i dag. Övertids-, inhyrnings- och nyanställningsblockad pågår till och med den 30 april.

Den långdragna hamnkonflikten har gått till överdrift, menar Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar.

– Hamn4ans svar i dag lämnar oss nu utan tvivel om att de inte vill ha ett kollektivavtal. De vill ha samma rättigheter som fackföreningar med kollektivavtal har, men samtidigt kunna ta till konfliktvapnet för att tvinga APM Terminals, som redan följer branschens kollektivavtal, att följa deras krav. Det är inte seriöst, säger Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar, i ett pressmeddelande.

Hamnkonflikten slår hårt mot samhälle och näringsliv, exemplen är flera. I fredags rapporterade Jönköpingsposten, JP, om att transportföretaget SCT Transport har beslutat att lägga ned sin järnvägsterminal i Jönköping som en direkt följd av den utdragna hamnkonflikten. Tågtransporternas volym har minskat markant eftersom import- och exportflöden flyttas till andra hamnar. Det lönar sig inte längre att frakta containrar via tåg, enligt vd:n Svante Altås.

– Det är inte längre ekonomiskt försvarbart, säger han.

Företaget är en av landets största förmedlare av containertransporter, med kunder som Elgiganten och Jysk. Men nu kommer pendeltransporter att gå på lastbilar istället, betonar Svante Altås.

– Det är ju miljön som tar stryk, säger han till JP.

Bakgrunden till konflikten är att Hamnarbetarförbundet kräver ett eget kollektivavtal, trots att APM Terminals har tecknat ett kollektivavtal med fackförbundet Transport som redan omfattar alla hamnarbetare. Att teckna ytterligare ett kollektivavtal är inte möjligt, då riskerar hamnbolaget skadestånd. I dagsläget är det tillåtet för en fackförening att strejka trots att ett kollektivavtal redan finns på arbetsplatsen.

– Det är inte rimligt att en arbetsgivare ingår ett kollektivavtal för att få fredsplikt samtidigt som ett annat fack ändå genom konflikt kan stänga verksamheten i princip vilken fråga som helst. Det är ett systemfel, sade Joakim Ärlund, nyligen till Arbetsmarknadsnytt.

Enligt Hamnarbetarförbundet ger medlarnas förslag för litet inflytande och är sämre än det hängavtal som tidigare erbjudits. De skriver på sin hemsida: ”Sammantaget innebär medlarnas förslag att Hamn4an och APM Terminals lämnas i en fortsatt oklar situation utan förutsättningar för långsiktig stabilitet och samverkan.”

Fortsättning följer…

Läs mer:

Fortsatt låst läge i hamnkonflikten
Hamnstrejk får arbetsgivare kräva ändrade konfliktregler
Sverige – landet med de mest generösa konfliktreglerna
Ett 30-tal varslas i Göteborgs hamn
Spansk hamnkonflikt slår mot svenska hamnar

Redaktör

Publicerad av Redaktör den 2017-03-13 - 17:10 #AVTALSRöRELSE #HAMNKONFLIKTEN #KONFLIKT

Vad kostar du egentligen

för din arbetsgivare?