Arbetsmarknadsnytt

Nyheter
Bloggar
Snabbfakta
Vad kostar din lön?
Foto: Henrik Montgomery / TT /, Ida Eklund / SCANPIX, Bertil Ericson / TT

Stopp i hamnen stoppar klädjättarna

Stopp i hamnen stoppar klädjättarna

Publicerat av Stina Bengtsson

Konflikterna i containerterminalen i Göteborgs hamn har drabbat det svenska näringslivet hårt. De tre klädjättarna Lindex, H&M och Kappahl är inga undantag.

Lindex har sitt distributionscenter, huvudlager, i Partille utanför Göteborg. Platsen är strategiskt vald just med tanke på närheten till Sveriges största hamn. Varje vecka kommer det minst ett eller två stora anlöp med varor som ska till Lindex.

– 90 procent av våra transporter går via containerterminalen i Göteborgs hamn, så det är klart att vi är påverkas mycket om rederierna väljer att gå till Göteborg eller ta en annan väg, berättar Maria Fransson, Transportation Manager på Lindex.

Kapacitetsbrist på alternativ väg

Konflikterna i hamnen har inneburit att många av de fartyg som har transporterat Lindex varor har tvingats välja att anlöpa Malmö istället för till Göteborg. Konsekvenserna har varit försenade leveranser och ökade transportkostnader. Varorna har fått skickas via lastbil eller tåg från Malmö, men det har inte alltid varit helt enkelt, berättar Maria Fransson.

– Det har varit kapacitetsbrist och svårt att få tag på bilar och tåg.

För ett företag som Lindex, som ändrar sitt utbud i takt med modesäsongerna, är tiden avgörande. De försenade leveranserna har inneburit att vissa varor inte har kommit ut i butik som planerat eller att varorna har tagit slut.

– Det är viktigt att vi får in varorna i rätt tid, säger Maria Fransson.

Maria Fransson vill inte kommentera själva konflikten. Men hon är noga med att poängtera vikten av leveranser som är tillförlitliga.

– Vi behöver stabilitet och pålitlighet, avslutar hon.

H&M och Kappahl

Även H&M har drabbats av konflikterna i containerterminalen.

”Precis som många andra företag har H&M i Sverige påverkats av konflikten i Göteborgs hamn. Vi följer upp konflikten löpande och arbetar kontinuerligt med att optimera vårt arbetssätt efter de förutsättningar som finns”, skriver deras presskontakt Amanda Larsson i en kommentar till Arbetsmarknadsnytt.

Och precis som Lindex och H&M är Kappahl beroende av att transporterna fungerar.

”KappAhls logistikkedja bygger på att våra varor ska landa i butik vid rätt tidpunkt. Den konflikt som pågått under 2017 i Göteborgs hamn har medfört tidskrävande, oönskade förseningar och utmaningar utöver ordinarie verksamhet som vi behövt hantera. En del har vi haft möjlighet att styra upp med någon liten framförhållning och annat har vi fått lösa ad hoc”, skriver de till Arbetsmarknadsnytt.

Stina Bengtsson

Publicerad av Stina Bengtsson den 2017-10-04 - 08:30 #HAMNKONFLIKTEN

Myter på

arbetsmarknaden