Arbetsmarknadsnytt

Nyheter
Bloggar
Snabbfakta
Vad kostar din lön?
Foto: TT

Spårtrafiken nästa område att drabbas av strejkvarsel

Spårtrafiken nästa område att drabbas av strejkvarsel

Publicerat av Daniel Mellwing

I går riktade Fastighetsanställdas förbund stridsåtgärder mot industrin. I dag varslar fackförbundet Seko om strejk på spårtrafikområdet. Strejken slår hårt mot svensk exportindustri som är beroende av godstågen, men drabbar även allmänheten, varnar motparten Almega.

När industrin satte märket, 6,5 procent på tre år, spådde flera bedömare en lugn efterföljande resa. Men inte ens en vecka efter att industrins avtal var på plats valde Hotell- och restaurangfacket att varsla om strejk. Och i den andan har det fortsatt.

Fastighetsanställdas förbund varslade nyligen om strejk på fastighetsområdet och riktade under gårdagen stridsåtgärder mot industrin.

I dag är det Sekos tur. Förbundet har i dag varslat Almega om strejk på spårtrafikområdet. Strejken slår hårt mot allmänheten som drabbas när tågen inte går, skriver Almega i ett pressmeddelande. Dessutom kommer den att slå hårt mot svensk exportindustri som är beroende av godstågen för att exportera varor.

– Det är väldigt problematiskt att Seko nu tar till stridsåtgärder för att spräcka det märke som satts av industrin i årets avtalsrörelse, och som är en grundbult i den svenska arbetsmarknadsmodellen. Det är ett agerande som utmanar och i förlängningen underminerar den svenska arbetsmarknadsmodellen. Seko försöker ge sken av att Almega inte vill medverka till en låglönesatsning, men det är felaktigt, säger Almegas vd Anna-Karin Hatt, i en kommentar.

Enligt Almega ställer Seko krav som går utöver det märke som etablerats i årets avtalsrörelse. För det första vill Seko att LO:s så kallade låglönesatsning ska läggas ovanpå industrins märke på 6,5 procent på tre år, istället för att rymmas inom kostnadsramen. För det andra kräver Seko att de inte ska omfattas av samma fredsplikt som övriga fackförbund, utan kunna strejka varje år trots att avtalet är på tre år.

Anna-Karin Hatt markerar på samma sätt som hon nyligen gjorde mot Fastighets.

– Det Seko gör just nu är att i grunden utmana den arbetsmarknadsmodell vi har, och det vill vi inte medverka till. För Almega är det principiellt viktigt att respektera överenskomna spelregler på den svenska arbetsmarknadsmodellen. Vi är beredda att komma överens med Seko om ett treårsavtal med en låglönesatsning, men det får inte ske på ett sådant sätt att det märke som industrin satt spräcks, säger hon.

Seko ger en annan bild. Förbundet hävdar att märket är 6,5 procent plus LO:s satsning på de som tjänar under 24 000 kronor i månaden. Återigen handlar det alltså om att fack och arbetsgivare har olika bild av vad märket innehåller och hur det ska tolkas.

– Almega kräver att Sekos medlemmar ska betala för att få en löneökning i nivå med det så kallade lönemärket. Det kan exempelvis handla om sämre arbetstider. Många av våra medlemmar har redan i dag arbetstider som gör att de inte kan få ihop ett fungerande privatliv. Nu kräver Almega ytterligare försämringar, säger Valle Karlsson, förbundsordförande Seko, i ett pressmeddelande.

Strejken bryter ut med start den 12 maj om ingen lösning nås innan dess. Varslet är en trestegsraket. Först tas bland annat lokalvårdare, fordonsvårdare och anläggningspersonal ut i strejk i Stockholmsområdet. I steg två, som träder i kraft den 16 maj, drabbas lokförare på SJ Götalandståg och anställda på Green Cargo som jobbar med LKAB:s malmtåg av strejken. I det tredje steget, som bryter ut den 19 maj, tas alla tågvärdar på MTR:s pendeltåg ut i strejk. Det uppger Seko i ett pressmeddelande.

Daniel Mellwing

Publicerad av Daniel Mellwing den 2017-05-03 - 15:20 #AVTAL17 #AVTALSRöRELSE #KONFLIKT

Att sluta på en

arbetsplats