Arbetsmarknadsnytt

Nyheter
Bloggar
Snabbfakta
Vad kostar din lön?

Minst 30 000 jobb hotas av flygskatten

Minst 30 000 jobb hotas av flygskatten

Publicerat av Redaktör

Regeringens förslag om att införa en flygskatt kan få dramatiska konsekvenser för jobben, visar en ny rapport från Stockholms Handelskammare. Sju flygplatser i Sverige hotas av nedläggning och minst 30 000 jobb är i farozonen.

Underlaget är otillräckligt, miljöeffekterna minimala och nästa alla remissinstanser är emot. Trots det går regeringen vidare med förslaget om en flygskatt. Men om den införs kommer den att kosta minst 30 000 jobb, visar en ny rapport.

Flygskatten motiveras med olika miljöargument och ekvationen att om biljetterna blir dyrare minskar flygandet. Men det sätter också igång en kedja av konsekvenser som i slutändan påverkar näringslivets möjligheter att verka, främst i de regioner där flyget är viktigt för tillgänglighet och kommunikationer. Det slår Stockholms Handelskammare fast i rapporten ”Flygplatsdöden” som publicerades i dagarna.

– En nationell flygskatt får en mycket negativ påverkan på företagens möjligheter att långsiktigt skapa jobb och växtkraft i Sveriges regioner. Tusentals arbetstillfällen hotas om flygplatser läggs ned, sade Fredrik Sand, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, under ett seminarium.

Mindre flygtrafik, vilket alltså är regeringens målsättning, drabbar i första hand mindre flygplatser. Rapporten räknar med i snitt sex procents minskning av antalet resenärer, vilket gör att flygbolagen minskar antalet linjer och frekvenser, något som drar undan förutsättningarna för att en flygplats ska överleva. En nedlagd flygplats drabbar inte bara de som arbetar på och omkring själva flygplatsen, utan även näringslivet i de kringliggande kommunerna.

I den analys (se nedan) av flygskattens effekter som Stockholms Handelskammare och Svenskt Näringsliv gjort tillsammans med analysföretaget WSP, hotas främst sju flygplatser av nedläggning om skatten införs från den 1 april nästa år. I sin tur kommer det på sikt att slå ut tiotusentals jobb i de aktuella regionerna.

– Vi riskerar att förlora massvis med jobb i Kristianstad med omnejd om det här förslaget går igenom. Det kan vi aldrig acceptera!, sade Gilbert Tribo, Liberalernas gruppledare i Skåne.

Samtliga sju flygplatser som enligt rapporten är hotade, ägs lokalt av kommuner och näringsliv i de områden där de ligger och ingår inte i de tio flygplatser som ägs av staten genom Swedavia.

– Rikspolitikerna slänger alltså problemen i knät på de lokala politikerna landet runt, sade Fredrik Sand.

I Åhus i Skåne sker tillverkningen av Absolut och företaget använder den närbelägna flygplatsen i Kristianstad. Företaget har sitt huvudkontor i Stockholm medan koncernen har sitt säte i Paris. Claes Eriksson är ekonomichef på the Absolut Company som idag stöttar flygplatsen ekonomiskt.

– Vårt resandebehov kvarstår även om den läggs ner. I så fall får vi ta oss till Ronneby eller Köpenhamn och då är det bil som gäller med den miljöpåverkan det innebär.

Istället för en flygskatt föreslår rapporten en ökad satsning på biobränslen, teknikutveckling av flygplan och motorer och ett internationellt samarbete för att bland annat förkorta flygvägarna.

Nedläggningshotade flygplatser:

Flygplats Antal jobb i riskzonen
Jönköping 10 500
Karlstad 6 800
Trollhättan-Vänersborg 4 400
Växjö 3 000
Kristianstad 2 600
Kramfors-Sollefteå 1 600
Örnsköldsvik 1 400

Anders Carlsson

Redaktör

Publicerad av Redaktör den 2017-06-28 - 10:39

Veckans mest lästa / delade

Att sluta på en

arbetsplats