Arbetsmarknadsnytt

Nyheter
Bloggar
Snabbfakta
Vad kostar din lön?

Mattias Goldmann

Och vinnarna av de mest kompetenta medarbetarna är…

The business of business is business hette det en gång i tiden. Inte nu längre, konstaterar krönikören Mattias Goldmann. Ungdomsbarometern ser nu ett avgörande trendskifte kring vad som är viktigast för ungdomar när de väljer yrkesbana.

Att ha tonåringar hemma är inte alltid en dans på rosor. Men det är en bra indikator på vart arbetslivet är på väg. Att min dotter ibland frågar hur det är på jobbet är inte överraskande, något ska man ju prata om och det är en logisk tillbaka-kaka på min fråga om hur det var i plugget.

Det spännande är vad tonårsdottern inte frågar om. Hon har aldrig frågat vad jag tjänar, däremot ofta kritiskt ifrågasatt hur stor nytta jag egentligen gör. Frågan är inte om vi skulle kunna åka på finare resor eller ha större boende om jag jobbade någon annanstans med högre lön, utan om hon med större stolthet skulle kunna berätta vad jag gör om min arbetsplats tog än mer av samhällsansvar.

Min dotter är helt normal. Det slår Ungdomsbarometern fast. Under lång tid har de mätt och jämfört ungdomars värderingar, och ser nu ett helt avgörande trendskifte i att lön tonas ner och andra värden stiger i betydelse för ungas yrkesval. Den enskilt största skillnaden jämfört med för tio år sen är att 90-talister nu ser att det finns ett högre syfte med verksamheten som avgörande för vilket jobb de väljer. Den aspekten fanns inte alls med för bara tio år sen.

”Min dotter har aldrig frågat vad jag tjänar, däremot ofta kritiskt ifrågasatt hur stor nytta jag egentligen gör.”

90-talisternas ordmoln har ”Feminist”, ”Antirasist” och ”Miljövän” med störst bokstäver – alltså de ord som flest nämner när de beskriver sig själva, enligt Ungdomsbarometern. Orden ”vegan” och ”nykterist” är lika stora som ”entreprenör”, ”karriärist” är jämnstort med ”prylnörd” men mindre än ”hemmafixare” eller ”kulturmänniska”.

Naturligtvis ska vi ta detta med en nypa salt. Det är lätt att i en enkät eller i ett ordmoln beskriva sig själv som godare och mer altruistisk än man är. Här är tonåringarna och 90-talisterna inte annorlunda än vi andra; vi hävdar att vi går på gymmet oftare än vi gör, påstår att vi nästan aldrig käkar kött och berättar att vi nästan helt slutat ta flyget. Men fast det inte är sant, är det relevant. Osanningen berättar något väldigt viktigt om hur vi vill vara, och hur vi kommer att bli när det blir lite enklare.

Ungdomsarbetslösheten är lägre än på länge och i alltfler yrkeskategorier är det brist på folk. Det gör att de största, affärsavgörande talangerna som kommer ut på arbetsmarknaden alltmer kan välja och vraka mellan erbjudandena. I det läget måste arbetsgivaren tänka till, och gå tillbaks till spegeln och middagsbordet.

Kan man inte på middagen med glädje berätta om sitt nya jobb för vännerna, tackar man nej. Måste man slå ned blicken inför spegelbilden när man går till jobbet, blir man inte kvar. Stoltheten och glädjen hittar vi allt mindre i det egna lönekuvertet, allt mer i det gemensamma varumärket.

The business of business is business hette det en gång i tiden. Inte nu längre. Vinnaren är den arbetsplats som tar större ansvar än vad någon kan begära. Den som hittar nya affärsmodeller när andra klamrar fast vid de gamla. Den som har hållbarhet som kärnvärde – inte som topping eller strössel.

Publicerad av Mattias Goldmann
den 2017-12-06 under #KRöNIKA

Mattias Goldmann

Mattias Goldmann blev utsedd till Mäktigast i Hållbarbarhetssverige år 2016. Han har en bakgrund som talesperson för Gröna Bilister och i Miljöpartiet. Idag är han vd på den gröna liberala tankesmedjan Fores.

Läs alla krönikor