Arbetsmarknadsnytt

Nyheter
Bloggar
Snabbfakta
Vad kostar din lön?
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT;

Krögare tvärnitar trots högkonjunktur

Krögare tvärnitar trots högkonjunktur

Publicerat av Daniel Mellwing

Restaurangnäringen bromsar in, trots brinnande högkonjunktur. Det visar nya siffror från SCB. Enligt Visita är förklaringen höjda restaurangpriser till följd av ökade kostnader. ”Höjda arbetsgivaravgifter har slagit hårt”, säger Sebastian Fager, personalchef för koncernen Leksand Resort.

Under tredje kvartalet i år krympte omsättningsvolymen i restaurangbranschen med nästan en procent, jämfört med tredje kvartalet i fjol, visar färska siffror från SCB.

– Att omsättningen i volym krympte med nästan en procent ska jämföras med utvecklingen för hela den privata tjänstesektorn, exklusive bank och försäkring, som visade en omsättningstillväxt i volym på nästan tre procent tredje kvartalet, säger Eva Östling, vd för branschorganisationen Visita, i ett pressmeddelande.

Enligt Visita beror tappet sannolikt på höjda restaurangpriser. I år är priserna nästan fyra procent högre än i fjol.

– Det är allvarligt. Restaurangerna har tvingats höja priserna på grund av faktorer som de själva inte kan påverka. Höjda arbetsgivaravgifter för unga och höjda livsmedelspriser har tvingat fram prisökningar, säger Eva Östling.

”Höjda arbetsgivaravgifter har slagit hårt”

Arbetsgivaravgiften för unga har höjts stegvis sedan regeringen tog vid. Och innan sommaren togs den sista delen av ”ungdomsrabatten” bort. Sebastian Fager, personalchef för koncernen Leksand Resort (som har företagen Leksand Sommarland, Leksand Strand och Mat vid Siljan under sitt paraply), är en av många som ondgör sig över att arbetsgivaravgiften för unga har fördubblats.

– Höjda arbetsgivaravgifter har slagit hårt. Framför allt har vi fått planera om verksamheten och spara in på timmar, säger han.

Några exakta siffror över hur mycket kostnaderna har ökat har han inte i huvudet. Men det handlar om betydande belopp, vilket har tvingat företagen till konkreta besparingsåtgärder. Att dra ned på antalet anställda är dock svårt, eftersom servicen måste bibehållas.

– Vi har fått dra ned på tiden för öppnings- och stängningsrutiner. Tiden som en medarbetare har för att rengöra maskiner, räkna kassor och så vidare har vi tvingats dra ned på, säger han.

”Vi måste räkna minuter”

Branschen brottas med små marginaler, och att höja priserna är svårt, påpekar Sebastian Fager. Kunderna vill inte betala mer för produkterna.

– Vi måste räkna minuter, och göra förändringar ned på detaljnivå. Vi har redan gjort en generell övergripande neddragning. Vi gör ju vad vi kan, säger han.

Även Andreas Rosensparr, som driver Matboden i Nacka, anser att arbetsgivaravgiften för unga är en bromskloss. Konkurrensen är tuff och kunderna rörliga.

– Skillnaden för oss är flera hundratusen kronor om året. På kort sikt innebär de ökade kostnaderna att vi måste se över antalet timmar. På lite längre sikt innebär de att incitamenten att anställa unga minskar, sa han i en intervju med Arbetsmarknadsnytt i slutet av sommaren.

Nyligen presenterade kreditupplysningsföretaget UC siffror som bekräftar att restaurangbranschen kämpar i motvind. I september i år ökade antalet konkurser bland restauranger med 22 procent, jämfört med samma månad i fjol.

Även handeln brottas med problem

Även företag inom handeln brottas med överlevnadsutmaningar. Inte minst på grund av den omställning som drivs av en ökande e-handel. Det kan bli särskilt svårt för butiker i glesbygden att överleva framöver, förklarade Svensk Handels vd Karin Johansson för Dagens Industri häromdagen. Enligt Svensk Handel väntas mellan 20 000 och 40 000 jobb att försvinna från butikshandeln fram till år 2025. Även om e-handeln också skapar jobb, så kommer dessa jobb att vara betydligt färre än de som försvinner, enligt Karin Johansson.

Daniel Mellwing

Publicerad av Daniel Mellwing den 2017-12-06 - 16:52 #ARBETSGIVARAVGIFT #KONJUNKTUR

En avtalsrörelse

– så går den till