Arbetsmarknadsnytt

Nyheter
Bloggar
Snabbfakta
Vad kostar din lön?
Foto: Leif R Jansson/TT, Björn Larsson Rosvall/TT

IF Metall: ”Har arbetsgivarna tecknat avtal ska fredsplikt råda”

IF Metall: ”Har arbetsgivarna tecknat avtal ska fredsplikt råda”

Publicerat av Daniel Mellwing

Hamnkonflikten i Göteborg har satt fokus på Sveriges konfliktregler. Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare på fackförbundet IF Metall, välkomnar regeringens utredning om strejkrätten. ”Hamnkonflikten måste få ett slut”, säger han. Men långtifrån alla fack är positiva till strejkutredningen.

Sverige har en av världens mest tillåtande konfliktregler. Det visar bland annat forskning från Ratio. Maktbalansen är rubbad, menar arbetsgivarsidan. Men Veli-Pekka Säikkäla, avtalssekreterare på IF Metall, vill inte gå så långt.

– Vi har långtgående regler som ger möjlighet att ”konflikta” för kollektivavtal, och använda sympatiåtgärder. Men dessa långtgående möjligheter används lite. Vi har få konfliktdagar i Sverige, säger han.

Även om han anser att maktbalansen mellan parterna är rimlig betonar han att konflikträtten måste värnas och vårdas. Med konfliktvapen kommer ansvar, menar han.

Finns det en risk att konflikträtten missbrukas av vissa fack?

– Ja, den risken finns. Men samtidigt finns överenskommelser med samordningen inom LO och Facken inom industrin. Vi håller ordning på varandra och det gör att risken är minimal. Men visst, det kan alltid finnas synpunkter på en viss konflikt. I stort fungerar konfliktreglerna bra, säger Veli-Pekka Säikkälä.

”Hamnkonflikten i Göteborg bara måste upphöra”

Däremot anser han att den långdragna hamnkonflikten i Göteborg är direkt skadlig och kräver speciella insatser.

– Våra medlemmar drabbas väldigt hårt, de lever ju på att tillverka saker som exporteras. Och det mesta i det här landet fraktas med båt via hamnen. Den här konflikten bara måste upphöra, säger han.

Med anledning av hamnkonflikten har regeringen tillsatt en utredning som ska se över strejkrätten. Utredningen väntas vara klar den sista maj i år, vilket sannolikt innebär att en lagändring inte kan vara på plats förrän tidigast omkring årsskiftet 2018/2019.

”Det borde kunna gå snabbare”

Veli-Pekka Säikkälä hör till dem som tycker att det är olyckligt att utredningen dröjer. Samtidigt vill han inte se ett hafsverk och tycker att det därför måste få ta tid.

– Tiden som går är inte bra, det borde kunna gå snabbare. Osäkerheten gör att företag inte vågar nyinvestera och så vidare. Investeringar riskerar att hamna någon annanstans istället för i Sverige, säger han.

Att Sverige förlorar på hamnkonflikten har många redan vittnat om. Veli-Pekka Säikkäla får till exempel medhåll från Transportföretagens vd Mattias Dahl som i en intervju med Arbetsmarknadsnytt i höstas sa att ”utan Göteborgs hamn är vi rökta”. Ett flertal företag har också vittnat om de förluster de drabbas av på grund av konflikten, som till exempel Ikeas, ABB:s och HM:s vd:ar i en debattartikel i Svenska Dagbladet. Även Västsvenska handelskammaren och Stockholms handelskammare har varnat för konsekvenserna av konflikten.

Viljan att teckna kollektivavtal minskar

Enligt Veli-Pekka Säikkälä är det inte rimligt att en arbetsgivare som har tecknat ett kollektivavtal med ett fackförbund ändå kan utsättas för konfliktåtgärder från ett annat fack, om det inte handlar om sympatiåtgärder för att någon annan ska få kollektivavtal. Det vill säga det som har hänt företaget APM Terminals när Hamnarbetarförbundet tagit till konfliktvapnet, trots att ett avtal för arbetsplatsen redan finns med fackförbundet Transport.

– Har arbetsgivaren tecknat avtal ska fredsplikt råda, det är det som är den svenska modellen. Om företag som har tecknat avtal ändå råkar ut för konflikt kommer viljan att teckna kollektivavtal minska. Den utvecklingen vill vi inte se, säger han.

Unionens förhandlingschef Niklas Hjert håller med om att hamnkonflikten visar på ett problem. När Arbetsmarknadsnytt frågar om en intervju hänvisar pressavdelningen till ett citat i tidningen Arbetsvärlden.

– En arbetsgivare som träffat kollektivavtal med det största förbundet i branschen kan ändå inte få arbetsfred. Det är en viktig del i kollektivavtalsmodellen att det följer arbetsfred med tecknande av kollektivavtal, säger Niklas Hjert, Unionens förhandlingschef.

Begränsad konflikträtt inte populär hos alla

Men att regeringen har valt att utreda konflikträtten är inte populärt bland alla fackförbund. ”Rör inte konflikträtten”, skriver exempelvis förbunden inom konstellationen 6F i ett pressmeddelande i dag. Vidare skriver de att 6F ”aldrig kommer att acceptera någon försämring av konflikträtten som påverkar maktbalansen på svensk arbetsmarknad”. Och flera förbund inom LO och TCO säger nej till inskränkt strejkrätt, rapporterar Arbetet.

”Förändringar i konflikträtten riskerar att leda till en obalans mellan parterna på arbetsmarknaden, som knappast löser krisen på APM Terminals men istället äventyrar den svenska modellen”, skrev Hamnarbetarförbundets Eskil Rönér och Peter Annerback, nyligen i en debattartikel i Arbetet. I samma artikel skrev de att de är beredda att teckna ett eget kollektivavtal eller ingå någon form av trepartslösning tillsammans med andra fack för att ge branschen heltäckande fredsplikt.

Fackförbundet Transport, som tidigare har hållit låg profil, har tröttnat på diskussionerna kring hamnkonflikten och meddelar i ett pressmeddelande att en trepartslösning inte är en framkomlig väg.

”Nu räcker det. Vårt budskap till Hamnarbetarförbundet är därför, om ni verkligen är intresserade av ett kollektivavtal med tillhörande fredsplikt, välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!”, skriver de.

Veli-Pekka Säikkälä på IF Metall har sin uppfattning klar.

– Det är ju märkligt att det ska gå att ”konflikta” till sig ett avtal, som om det kom på plats, inte skulle gå att tillämpa. Det är en konstig ordning, fortsätter han.

”I slutändan handlar det om vår konkurrenskraft”

Han är spänd över hur utredningens förslag kommer at se ut. Det är alltid klurigt att förändra lagstiftning, påpekar han.

– Men Hamnkonflikten måste få ett slut. Sverige ligger vid sidan om, och är beroende av att både exportera och importera varor, avslutar Veli-Pekka Säikkälä.

Daniel Mellwing

Publicerad av Daniel Mellwing den 2018-01-24 - 15:54 #AVTALSRöRELSE #HAMNKONFLIKTEN #KOLLEKTIVAVTAL

Veckans mest lästa / delade

Att sluta på en

arbetsplats