Arbetsmarknadsnytt

Nyheter
Bloggar
Snabbfakta
Vad kostar din lön?
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Hamnkonflikten: ”Nu krävs lagstiftning”

Hamnkonflikten: ”Nu krävs lagstiftning”

Publicerat av Daniel Mellwing

Hamnkonflikten i Göteborg har pågått så länge att varuägare och transportköpare kräver en permanent lösning som är tillförlitlig för framtiden. ”Då är det lagstiftning som gäller. Det är en grundförutsättning för att få tillbaka förtroendet”, säger Joakim Ärlund, vd för Sveriges hamnar.

Strax innan midsommar varslade företaget APM Terminals 160 personer i Göteborgs hamn om uppsägning. Åtgärden var en direkt följd av den långdragna konflikten med Hamnarbetarförbundet. Under drygt ett och ett halvt år var punktstrejker, blockader och varsel om stridsåtgärder vardag i hamnen. Nu, efter APMT:s förhandlingar med facket Transport, står det klart att 140 personer kommer att mista jobbet.

För tillfället pågår inga stridsåtgärder i hamnen, men verksamheten är skadeskjuten, enligt Joakim Ärlund, vd för Sveriges hamnar.

– Verksamheten är avsevärt mindre än för ett år sedan. Under många år har det varit ”dygnet runt-verksamhet” i hamnen, men det har ju upphört nu. Nu kör man inte längre nattskift.

Ett normalår hanterar Göteborgs hamn omkring 10 000 containrar i veckan, berättar Joakim Ärlund. Under konflikten hanterades 4 000 containrar. Även om läget har ljusnat något ligger nivåerna fortfarande på en låg nivå.

– Hamnen har tappat alla stora kunder. Vissa kunder har lagt all transport på lastbil och andra kunder har lämnat Göteborg för andra containerhamnar. Så är läget just nu, säger han.

Fokus nu är att försöka kavla upp ärmarna och återvinna förtroendet för verksamheten, menar Joakim Ärlund. Något som kan ta tid, eftersom hamnens rykte har fått sig en rejäl törn.

Hur skulle ytterligare konfliktåtgärder från Hamnarbetarförbundet slå?

– Det skulle vara extremt allvarligt. Men vad skulle dessa åtgärder syfta till? Hamn4an har ju haft konflikter i ett och ett halvt år utan att åstadkomma någonting. 140 personer har fått sluta, inget annat har de ju uppnått. Med ett sådant facit har jag svårt att se att de ska fortsätta med stridsåtgärder. Det skulle vara mycket omdömeslöst, säger han.

Konflikten har sin grund i 70–talet och nyligen kastade till och med medlarna in handduken. Hamn4an ställer en rad krav, men är inte redo att skriva på fredsplikt som motvaluta. I dagsläget finns inga formella samtal eller förhandlingar inplanerade mellan parterna, berättar Joakim Ärlund som menar att den enda egentliga lösningen på konflikten är lagstiftning.

– Det här har pågått så länge att varuägare, transportköpare och näringslivet kräver en permanent lösning som är tillförlitlig för framtiden. Då är det lagstiftning som gäller, det är en grundförutsättning för att få tillbaka förtroendet. Luckan i lagen gör att företag kan utsättas för konflikt trots att de har kollektivavtal, vilket har lett till att Skandinaviens största hamn har halverad verksamhet. Det är inte rimligt, säger han.

Regeringen ska utreda konfliktreglerna, men det kan ta tid, uppemot ett år. Under tiden tvingas företag som är beroende av hamnen leva i ovisshet.

– Jag vill egentligen bara ha en verksamhet som rullar på, växer och funkar bra. Om Hamn4an väljer att lägga ned sitt konfliktspår och väljer att samarbeta så är det bra. Men som sagt, det kommer ändå att krävas lagstiftning, så att vi inte hamnar här igen och igen, säger han.

Läs mer om bakgrunden till konflikten:

Middag med chefen – annars strejkar Hamn4an
Fredsplikt inget för Hamn4an
Hamn4an vill ha fler tv-kanaler
Nu nobbar även SKF Göteborgs hamn

Daniel Mellwing

Publicerad av Daniel Mellwing den 2017-08-21 - 14:04 #HAMNKONFLIKTEN #KONFLIKT