Arbetsmarknadsnytt

Nyheter
Bloggar
Snabbfakta
Vad kostar din lön?

Hamnkonflikten: ”Kaos överallt”

Hamnkonflikten: ”Kaos överallt”

Publicerat av Daniel Mellwing

Företaget Lamina System är hårt drabbat av konflikten i Göteborgs hamn. Läget är akut. Leveranser blir försenade, kostnader tredubblas och det finns stor risk för uppsägningar inom en snar framtid. ”Vi kan inte stå ut en minut till”, säger vd Peter Hjalmarsson.

Flera företag har redan lämnat eller hotar att lämna hamnen, stora rederier vägrar att lägga till och anställda sägs upp. Den långdragna hamnkonflikten i Göteborg påverkar hela landets export- och importnäring. Som en direkt följd har APM Terminals tvingats varsla 160 människor i hamnen. Oron växer bland de många företag som regelbundet använder hamnen.

– Läget är minst sagt allvarligt. Konflikten har stoppat upp exporten och importen i hela Norden, säger Peter Hjalmarsson, som driver Lamina System med 40 anställda.

Företaget bygger maskiner till den grafiska industrin som sedan exporteras över hela världen. Men i nuläget är det svårt att driva verksamheten. Frakttiderna blir längre, fraktkostnaderna ökar och det är inte ens säkert att leveranserna kommer fram, berättar han.

– Det är kaos överallt. Göteborgs hamn funkar inte och det börjar blir fullt i andra hamnar. Fortsätter det så här kan det självklart leda till att vi tvingas varsla folk, säger han.

Konflikten har pågått i över ett år och de senaste månaderna har tvisten eskalerat. Situationen börjar på allvar tära på företaget. De är bundna av kontrakt som innebär att de måste leverera i tid till sina kunder, annars utgår bötesbelopp. Vid ett par tillfällen har detta redan skett, trots att företaget gjort allt för att undvika problem. Bland annat har de betalt flygfrakt istället för att frakta med båt.

– Vi tvingas flyga gods till USA för att klara leveranstider. Istället för att betala 30 000 kronor tvingas vi betala drygt 100 000 kronor. Läget är minst sagt akut, säger han.

Hur länge kan ni stå ut?

– Inte en minut till. Hittills skulle jag uppskatta att konflikten kostat oss runt en halv miljon kronor, säger han.

Att regeringen har tillsatt en utredning som ska se över konfliktreglerna är långtifrån tillräckligt, enligt Peter Hjalmarsson. Företaget har inte den tiden. Parterna i konflikten, Hamnarbetarförbundet och APM Terminals, måste sätta sig ned vid förhandlingsbordet och lösa det här nu, helst i går, betonar han.

– Men det händer inget! Vi kan inte sitta och vänta på att en utredning ska blir klar, det kan ta ett år. Det här stoppar hela Sveriges exportindustri. Vi har inte tid att vänta på att Hamnarbetarförbundet vill ha rätt gardiner i lunchrummet eller vad det nu handlar om, säger han.

Hamnarbetarförbundet, som inte har kollektivavtal är därmed inte fredsplikt, strider bland annat för att få teckna ett eget avtal med APM Terminals, trots att företaget redan har ett kollektivavtal med Transport. Arbetsmarknadsnytt har tidigare skrivit om Hamnarbetarförbundets krav på bland annat fler tv-kanaler i pausutrymmena. Arbetsmarknadsnytt har i skrivande stund inte kunnat få bekräftat att det även finns ett yrkande om gardiner.

Som lök på laxen så har Göteborgs hamn även drabbats av en it-attack mot datorsystem världen över. Enligt Sveriges Radio beskrivs hamnen som lamslagen. En rad företag hotas av konkurs.

Daniel Mellwing

Publicerad av Daniel Mellwing den 2017-06-30 - 11:36 #AVTALSRöRELSE #KONFLIKT

Den svenska modellen

– från 1938 till idag