Arbetsmarknadsnytt

Nyheter
Bloggar
Snabbfakta
Vad kostar din lön?
Foto: Västsvenska Handelskammaren

”Hamnkonflikten ett jättedilemma för hela Sverige”

”Hamnkonflikten ett jättedilemma för hela Sverige”

Publicerat av Daniel Mellwing

Läget i Göteborgs hamn har inte ljusnat. Konsekvenserna av hamnkonflikten är oerhört allvarliga och påverkar företag i hela Sverige, betonar Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren. ”Vi pratar om Skandinaviens största hamn, där 2/3 av alla containrar passerar”, säger han.

En lösning i hamnkonflikten i Göteborg känns långt borta efter att Hamnarbetarförbundets avdelning 4 (Hamn4an) återigen nobbade medlarnas bud i går. Den långdragna konflikten för med sig allvarliga konsekvenser och påverkar företag i hela Sverige, stora som små, betonar Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren.

– Vi pratar om Skandinaviens största hamn, där 2/3 av alla containrar passerar. Det är ett jättedilemma för hela Sverige, säger han.

Förutom jättar som Volvo och så vidare drabbas även mindre företag. Inte minst företag inom mode och kläder är känsliga för störningar i hamnen. Tid är en avgörande faktor i branschen, betonar han.

– En veckas försening kan göra att hela kollektioner blir utdaterade, säger han.

Johan Trouvé har pratat med en rad drabbade företag i regionen.

– Ett företag som tillverkar elcyklar får inte komponenter i tid vilket gör att de riskerar att missa avgörande affärer. Det är nu folk köper cyklar, inte snart, då är det försent, säger han.

Han berättar om företag som omsätter omkring tio miljoner kronor i månaden, men som har varor för sju miljoner kronor fast i hamnen, vilket innebär att de inte får några intäkter och måste vända sig till banken för lån. Läget är akut, konstaterar han.

– Kortsiktiga ekonomiska belopp står på spel, det handlar om miljonbelopp. Dessutom innebär konflikten stora problem på sikt. Rederier och andra aktörer upplever att hamnen inte är säker att köra varor i, vilket gör att de väljer andra hamnar. Hamnens dåliga rykte är ett oerhört problem. Konflikten har pågått i månader och hängt över oss i 20-35 år, säger han och fortsätter:

– Det allvarligaste är att många av företagen inte vågar träda fram på grund av risk för repressalier, säger han.

Hamnarbetarförbundet strider för att få teckna ett eget avtal, trots att APM Terminals redan har tecknat ett kollektivavtal med fackförbundet Transport som omfattar alla hamnarbetare. Att teckna ytterligare ett kollektivavtal är inte möjligt, då riskerar hamnbolaget skadestånd. Hamn4ans medlemmar binds dock inte av fredsplikt eftersom Transport har tecknat avtalet, vilket gör att de kan ta till konfliktvapnet. Enligt Johan Trouvé missbrukas konfliktreglerna.

– Hamn4an går ut i strejk trots att de blivit erbjudna hängavtal och blivit tillmötesgångna av medlarna. Arbetsgivaren är bakbunden, vilket Hamnarbetarförbundet utnyttjar. Det finns en lucka i lagstiftningen, säger han.

Läs mer:

Ytterligare stridsåtgärder i Göteborgs hamn
Fortsatt låst i hamnkonflikten
Hamnstrejk får arbetsgivare kräva ändrade konfliktregler
Sverige – landet med de mest generösa konfliktreglerna
Ett 30-tal varslas i Göteborgs hamn
Spansk hamnkonflikt slår mot svenska hamnar

Daniel Mellwing

Publicerad av Daniel Mellwing den 2017-03-14 - 11:09 #AVTALSRöRELSE #KONFLIKT

Tillsvidare eller tidsbegränsat

– vad är skillnaden?