Arbetsmarknadsnytt

Nyheter
Bloggar
Snabbfakta
Vad kostar din lön?

Hobbex: ”Hamnkonflikten drabbar oss kraftigt”

Hobbex: ”Hamnkonflikten drabbar oss kraftigt”

Publicerat av Stina Bengtsson

Konflikten i Göteborgs hamn skapar problem för företag i hela landet. Företaget Hobbex är inget undantag. De har förlorat en månads försäljning på grund av försenade leveranser. ”Det är ett slag i magen”, säger affärsutvecklingschef Tobias Bjurhall.

Hösten 2016 beslutade Hobbex att förändra sitt koncept och byta ut stora delar av sitt sortiment. Det skulle bli en stor lansering för företaget, som säljer hobby- och elektronikvaror, och det var en rejäl satsning. Men lanseringen har blivit försenad. Varorna från Asien får antingen gå andra vägar eller så blir de fast i Göteborgs hamn. Anledningen är konflikten i hamnen. På det stora hela har Hobbex blivit hårt drabbat.

– Vi har tappat ungefär en månads försäljning. Det har kostat oss väldigt mycket, säger affärsutvecklingschef Tobias Bjurhall.

Hobbex huvudkontor och lager ligger i Borås. Därför är det logiskt och enklast för dem att få sina leveranser via Göteborgs hamn. Men på grund av konflikten har de nu delvis tvingats välja andra vägar, via Helsingborg eller Stockholm.

– Det blir krångel för oss. Varuflödet tar över lag stryk och dessutom har frakten som sådan blivit dyrare, berättar Tobias Bjurhall.

Plan B

Leveranstiden, som normalt brukar vara runt tolv veckor, har ökat till 17–18 veckor, förklarar Tobias Bjurhall. En del varor fick till och med gå med tåg från Asien. Hobbex har nu tvingats ta fram en plan B-lösning, ifall problemen i Göteborgs hamn skulle kvarstå.

– Vi trodde verkligen inte att en sån här sak skulle kunna hända. Det är ett slag i magen för ett litet företag som vårt, säger han.

Under våren och sommaren har butikshyllorna gapat tomma eller nästan tomma i Hobbex butiker. Förvisso har företaget leverantörer även i Europa, vilket har underlättat, men Tobias Bjurhall beräknar att ungefär hälften av företagets varor kommer från Asien. Företaget är beroende av fungerande leveranser över haven och via Göteborgs hamn.

– Problemen pågick hela våren. Nu har det blivit lite bättre, men vi känner fortfarande av svallvågorna, säger Tobias Bjurhall.

Lagstiftning behövs

I våras tillsatte regeringen en utredning för att se över konfliktreglerna. Anledningen var just händelserna i Göteborgs hamn, där Hamnarbetarförbundets avdelning 4, Hamn4an, har tagit till konfliktåtgärder trots att det redan finns ett kollektivavtal i hamnen. Utredningen ska vara klar i slutet av maj 2018, vilket innebär att en lagstiftning kan träda i kraft tidigast årsskiftet 2018/2019.

– Det är tråkigt att lagstiftningen inte kan komma till stånd tidigare. Det hade behövts, för det här drabbar oss och många andra företag kraftigt, avslutar Tobias Bjurhall.

Stina Bengtsson

Publicerad av Stina Bengtsson den 2017-09-26 - 12:41 #HAMNKONFLIKTEN #KONFLIKT #POLITIK

Den svenska modellen

– från 1938 till idag