Arbetsmarknadsnytt

Nyheter
Bloggar
Snabbfakta
Vad kostar din lön?

Fredsplikt inget för Hamn4an

Fredsplikt inget för Hamn4an

Publicerat av Daniel Mellwing

Det brådskar med en lösning på hamnkonflikten i Göteborg. Men ännu är ingen lösning i sikte. ”Vi kan inte tvinga in Hamn4an i kollektivavtal, annars har vi provat allt. Tyvärr är det väldigt oklart vad de vill ha på pappret för att det ska bli fredsplikt”, sade Joakim Ärlund, vd Sveriges Hamnar, under ett seminarium i Almedalen.

Medlingen som har pågått i hamnkonflikten i Göteborg kommer att avslutas utan att någon uppgörelse har träffats. Det uppgav medlaren Anders Lindström i går för P4 Göteborg. Hamn4an har efter nästan två års konflikt inte kunnat precisera vad som ska till för att tvisten ska upphöra, förklarade Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar, under ett seminarium i Almedalen.

Även om stridsåtgärderna för tillfället har upphört, är konflikthotet ständigt närvarande. Det senaste året har präglats av varsel, punktstrejker, blockader. Situationen är alarmerande.

Stora företag som Stora Enso, Volvo och SKF har valt att lämna hamnen samtidigt som stora rederier vägrar att lägga till i hamnen. Många mindre företag hotas av konkurser på grund av förseningar, dyra fraktsätt och att varor för miljoner är låsta i hamnen.

– 90 procent av Sveriges export och import går via hamnarna, och 50 procent går genom Göteborg. Konflikten påverkar många, sade Joakim Ärlund.

”Finanskrisen ingenting mot det här”

Även Berit Blomqvist, vd för Sveriges Skeppsmäklarförening, var oroad. Som representant för containerrederierna intygade hon att läget är ohållbart.

– Finanskrisen är ingenting mot det här, sa ett rederi till mig senast i går. Rederijättar har lagt ned direktlinjer från Asien. Andra har stoppat all trafik i Göteborg, och det börjar bli fullt i andra hamnar i Sverige. Ett indiskt rederi har helt lagt ned sin trafik i Göteborg, och kommer inte att återkomma. Alla våra medlemsföretag blöder kraftigt, sade hon.

– Man kan tro att det bara är stora internationella företag som drabbas, men så är det inte. Lokala företag i Göteborg ser miljonbelopp försvinna från räkenskaperna, i form av ökade kostnader och minskade intäkter, sade hon.

Tvisten har egentligen pågått sedan 1970-talet, påpekade Joakim Ärlund.

– Vi har ett kollektivavtal med fackförbundet Transport, som täcker alla hamnar i Sverige. Avtalet gäller alltså även alla hamnarbetare i Göteborgs hamn, oavsett facklig tillhörighet, sade han.

Vill inte vara bundna av fredsplikt

Men Hamnarbetarförbundet, som saknar kollektivavtal och därmed fredsplikt, strider för att få teckna ett eget avtal med arbetsgivaren, trots att det alltså redan finns ett på arbetsplatsen. Värt att nämna är att Hamnarbetarbetarförbundet är en utbrytargrupp från just Transport.

– Det har funnits tider när våra relationer har varit goda, tider med mindre goda relationer och just nu har vi ingen relation alls, sade Peter Winsten, ombudsman med ansvar för centrala förhandlingar inom stuveri på Transport.

Det är varken lämpligt eller juridiskt möjligt för arbetsgivaren att teckna flera kollektivavtal för samma sak, betonade Joakim Ärlund.

– Ytterligare kollektivavtal blir ogiltiga, och vi kan hamna i Arbetsdomstolen. Man kan jämföra det med ett lägenhetsköp, det går ju att skriva två avtal om en bostadsrätt. Men den dag du ska lämna över nycklarna till bostadsrätten så kommer ju minst en person att bli missnöjd. Det är samma sak här, tecknar vi två avtal blir det problem, sade han.

”Dags för Hamn4an att växa upp”

Hamnarbetarbetarförbundet har ratat både hängavtal (likalydande branschens avtal) och ett skräddarsytt medlarbud som ger rättigheter som ett kollektivavtalsbärande fack. Båda förslagen ger fulla fackliga rättigheter, en plats i APM:s styrelse, egna skyddsombud, medverkan vid MBL-förhandlingar och så vidare.

– Vi har sagt ja till allting. Vi kan inte tvinga in Hamn4an i kollektivavtal, annars har vi provat allt. Tyvärr är det väldigt oklart vad de vill ha på pappret för att det ska bli fredsplikt, sade han.

– Det är dags för Hamn4an att växa upp. Medlarna har gett dem allt de vill ha, men de vill inte vara bundna av fredsplikten. De vill kunna hota med konflikt när de inte får som de vill, sade Berit Blomqvist.

Hamn4an vill bland annat ha egna skyddsombud, en egen förhandlingsordning med veto över Transport, fler tv-kanaler i pausutrymmena, middagar för att uppmärksamma de som jobbat länge och så vidare, uppgav Joakim Ärlund. Men de är inte beredda att ge upp sin konflikträtt i utbyte. De kan tänka sig en ”moralisk fredsplikt”, berättade han.

– Moralisk fredsplikt betyder att de inte konfliktar så länge vi är överens, men om vi inte är överens så kan de ta till konfliktvapnet, sade han.

– Vi har sålt vår fredsplikt. Det är klart att Hamn4an inte kan få mer inflytande trots att de har konflikträtten kvar. Vi hade gärna också haft en moralisk fredsplikt, sade Peter Winsten.

Bråttom med lösningar

Arbetsgivare skriver kollektivavtal i utbyte mot arbetsfred, det är så det funkar på övriga arbetsmarknaden. Hamnarbetarförbundets strategi har fått regeringen att tillsätta en utredning som ska se över konfliktreglerna. Men det kan dröja ett år innan utredningen är klar.

Under tiden går företag under.

Lås in förhandlarna på båda sidor och släpp inte ut dem förrän de har kommit överens, tyckte en åhörare i publiken.

– Vi har redan varit inlåsta i åtta månader och sagt ja till allt. Vi kan inte leva under ett ständigt konflikthot längre. Men nästa steg är nog lagstiftning. Vi har respekt för att det kan ta tid, men vi tycker att det tar för lång tid, sade Joakim Ärlund.

Daniel Mellwing

Publicerad av Daniel Mellwing den 2017-07-06 - 13:35 #HAMNKONFLIKTEN #KONFLIKT

En avtalsrörelse

– så går den till