Arbetsmarknadsnytt

Nyheter
Bloggar
Snabbfakta
Vad kostar din lön?

Förhandlingar inom skärgårdstrafiken har strandat

Förhandlingar inom skärgårdstrafiken har strandat

Publicerat av Daniel Mellwing

Förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för skärgårdstrafiken har strandat. Fackförbundet Seko och arbetsgivaren Almega står långt ifrån varandra när det gäller LO:s så kallade låglönesatsning, eller insamlingsmodell.

Seko hävdar att satsningen ska läggas ovanpå märkets 6,5 procent över tre år, medan Almega anser att allt måste rymmas inom märkets kostnadstak.

– Båda parter har gjort stora ansträngningar för att landa ett löneavtal. Vi lyckades inte komma i mål inom ramen för märket på 6,5 procent, sa Patrik Eidfelt, förhandlingschef på Almega Tjänsteföretagen, till tidningen Lag&Avtal sent i går.

Almega har nu formellt sagt upp avtalet, även om det i nuläget inte finns några planer på att använda konfliktvapnet från arbetsgivarsidan. Från och med onsdag nästa vecka råder ett avtalslöst tillstånd inom skärgårdstrafiken.

– När förhandlingarna nått en slutpunkt måste vi formellt säga upp avtalet för att kunna omförhandla det, sa Patrik Eidfelt.

Än så länge har medlare inte kopplats in för att lösa tvisten. Men konflikten pyr under ytan. Enligt Chang Strömberg på Seko Sjöfolk funderar fackförbundet just nu över vilka åtgärder som de ska vidta när avtalet har löpt ut.

– Ja, vi är tvungna att göra något.

Det är inte första gången förhandlingarna kärvar inom skärgårdstrafiken. 2013 varslade Seko om strejk för att försvara tarifflönesystemet, och i fjol drabbades skärgårdstrafiken av strejk när Sjöbefälen tog till strid i samma fråga.

Daniel Mellwing

Publicerad av Daniel Mellwing den 2017-10-18 - 09:10 #AVTAL17 #KONFLIKT

Veckans mest lästa / delade

Att sluta på en

arbetsplats