Arbetsmarknadsnytt

Nyheter
Bloggar
Snabbfakta
Vad kostar din lön?
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

”Måste bli enklare för människor att komma in”

”Måste bli enklare för människor att komma in”

Publicerat av Daniel Mellwing

Det finns egentligen gott om ”enklare” arbeten i plåtslageribranschen som skulle kunna utföras av nyanlända och personer långt från arbetsmarknaden. Problemet är bara att dessa yrkesgrupper inte har en plats i kollektivavtalet, betonar Claes Arenander, förhandlingschef Plåt och Ventföretagen. ”Lägstalönerna är helt enkelt lite för höga”, säger han.

I byggbranschen har frågan om ingångslöner länge debatterats. Att parterna står långt ifrån varandra blev tydligt i den gångna avtalsrörelsen. Inte minst inom plåtslageribranschen var det livliga diskussioner, vilket ledde fram till att Plåt & Ventföretagen och Byggnads kom överens om att titta vidare på frågan i en arbetsgrupp.

– Branschen bygger i dag på lärlings- och yrkesbevissystemet. Men sättet man jobbar på inom plåtslageribranschen har förändrats. Det finns mycket maskiner och nya verktyg som kan användas, vilket har gjort att det finns många arbetsuppgifter som inte kräver att man har yrkesbevis, att man är fullärd i vårt traditionsenliga system, säger Claes Arenander, förhandlingschef på Plåt & Ventföretagen.

Det finns en hel del ”enklare” arbeten i branschen, som skulle kunna utföras av personer utan yrkesbevis, exempelvis nyanlända och personer som idag står långt från arbetsmarknaden. Problemet är bara att dessa yrkesgrupper inte har en plats i kollektivavtalet, betonar Claes Arenander.

– Framför allt har de inte löner i kollektivavtalen som är rimliga, säger han. Lägstalönerna är helt enkelt lite för höga.

Arbetsgruppen ska framför allt se över kollektivavtalets olika yrkeskategorier. Det nuvarande yrkesbevissystemet ska poleras och lärlingstrappan ses över.

– Det som kommer att bli problem, och som kan vara lite kontroversiellt, är att vi vill få in en ny yrkeskategori som bygger på att man kan plocka in en kille eller tjej ”på dagen”, direkt från arbetslöshet och utan att vara lärlingar, och anställa dem. Därutöver ska de få lön efter den kompetens som de har vid det tillfället, vilken kan vara lägre än dagens lägstalöner för utbildad arbetskraft, säger han och lägger till.

– Det behövs ett alternativ till det traditionella lärlings- och yrkesbevissystemet, så att det blir enklare för människor att komma in i branschen. Utmaningen är att få med Byggnads på det tänket. De är ju ett löneförbund som troligtvis är bäst i Sverige på att skapa höga löner till sina medlemmar, säger han.

Det kommer inte att bli lätt att komma överens med Byggnads.

– Vi tror inte att lägre ingångslöner kommer att ge mer sysselsättning, utan det kommer istället att skapa ett A- och B-lag. Människor kommer att hamna i en fålla och hur kommer man ur den? Och vi har våra medlemmar att tänka på, sade Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare Byggnads, i somras när frågan diskuterades på Plåt & Ventföretagens seminarium i Almedalen.

Hur långt kommer ni hinna? Det blev ettåriga avtal i förra avtalsrörelsen.

– Risken är att vi inte hinner så långt som vår ambition är. Men Byggnads har ett starkt politiskt tryck på sig efter förra avtalsrörelsen och i och med flyktingsituationen. Jag tror att Byggnads i alla fall utåt behöver visa att de är beredda att diskutera frågan och jag hoppas att de verkligen vill förändra något, säger Claes Arenander.

Plåt & Ventföretagen och Byggnads har totalt tre arbetsgrupper igång. En ska titta närmare på resereglerna i branschen. Det finns en absurd kollektivavtalsreglering som stora delar av byggbranschen har dragits med väldigt länge, betonar Claes Arenander.

– Arbetsgivarna betalar personalen för resor som sker till och från byggarbetsplatsen. Vi har de i särklass dyraste resereglerna i vårt kollektivavtal. Det är till och med så absurt att personalen kan tjäna mer pengar i timmen när de åker bil till arbetet än när de faktiskt arbetar, säger han.

Kollektivavtalsregleringen har lett till olika avarter, berättar han.

– Vi har ett normerande avtal i vissa delar, så alla måste följa kollektivavtalets regler utan möjlighet till lokala anpassningar. Detta gäller bland annat resorna. Men när reglerna är så pass orimliga träffar företagen ändå överenskommelser med sin personal för att komma runt det här. Byggnads går på några företag, men resten får hålla på som de vill. Det är inte bra, det blir snedvriden konkurrens, säger han.

Nu tror Claes Arenander att det är så pass många företag som bryter mot kollektivavtalet att läget är akut. Bägge parter är därför pressade att komma fram till en lösning.

– Min förhoppning är att vi ska kunna vara klara och överens i en arbetsgrupp till i vår, och införa nya regler i samband med avtalsförhandlingarna.

Den tredje arbetsgruppen ska titta på möjligheten att få individuell lönesättning att fungera bättre i branschen. Byggnads vill hellre ha ackordslön.

Daniel Mellwing

Publicerad av Daniel Mellwing den 2016-10-18 - 13:51 #ARBETSMARKNAD #AVTALSRöRELSE #KOLLEKTIVAVTAL #LöN

Veckans mest lästa / delade

Den svenska modellen

– från 1938 till idag