Arbetsmarknadsnytt

Nyheter
Bloggar
Snabbfakta
Vad kostar din lön?

14:15 2015 10 28

Vad traditionella branscher kan lära sig av ratingsamhället

När kommunen där jag bor införde möjligheten att välja husläkare fick vi blivande patienter broschyrer hem med bilder på och korta beskrivningar av läkarna. Det var på det hela taget en rätt hopplös uppgift att göra ett kvalificerat val utifrån några knapphändiga uppgifter om språkkunskaper eller i bästa fall eventuell specialistutbildning. “Snygg”, ”man” med ”tjusigt efternamn” kan säkert vara intressant information på en dejtingsajt, men säger just ingenting om personens kompetens som husläkare.

Jag kommer att tänka på detta när jag funderar över de nya tjänster som nu växer fram och där själva betygssättningen är en väsentlig del av konceptet. Det finns de som kallar den nya delningsekonomin för en tillitsekonomi (trust economy). Tillit är viktigt för de flesta ekonomiska transaktioner. Man måste lita på den man betalar pengar för att få en vara. I ett mindre samhälle kan det fungera genom att vi känner varandra. Jag litar på att A är en bra rörmokare eftersom många jag känner säger det. Men hur skapas tillit mellan människor som inte alls har en relation till varandra?

Tjänster som AirBnB, Uber och Taskrabbit har löst det genom att den som använder en tjänst får sätta betyg på den som utför den. Men även den som utnyttjar tjänsten blir betygssatt. Det ger värdefull information till andra som vill köpa/sälja samma tjänst. Vågar jag låta X samåka med mig eller bo i mitt hem?

En kanske ännu mer intressant aspekt är hur den ömsesidiga bedömningen faktiskt skapar incitament att göra något lite bättre. Jag anstränger mig mer att vara en trevlig gäst, när jag vet att det kommer att synas på min AirBnB-profil, än om jag bor ett hotell. Och jag anstränger mig mer att ha ett trevligt, välstädat hem om jag vet att någon kommer att bedöma just detta och att det påverkar min möjlighet att få fler betalande gäster.

Visst finns det nackdelar med det som kallats ratingsamhället. Ska mitt humör en dålig dag synas i en kommentar på en sajt för all evighet?

Samtidigt skapar detta också möjligheter till positiv feedback som vi ofta glömmer bort att ge.

Hur ofta berättar vi när vi tycker att servicen på bilverkstaden eller restaurangen varit osedvanligt bra? Hur skulle en restaurang där både personal och gäster får ge omdömen om varandra vara? Trevligare, är min gissning.

Efter att under några månader har hyrt ut och bott via AirBnB märker jag tydligt skillnaden själv. Det är jättekul att läsa de positiva omdömen jag fått både som gäst och värd! Men när fick jag senast den typen av feedback i mitt arbete? Vilket leder mig till slutsatsen att även mer traditionella arbetsplatser kanske skulle må bra av att lära sig en del av dessa nya tjänster. Både för att ge kunder bättre verktyg att välja rätt och för att tubba båda parter att anstränga sig lite extra. Som bonus blir vi kanske lite gladare på kuppen av att få veta när vi gjort ett bra jobb – eller varit en alldeles särskilt trevlig kund!

Maria Eriksson

Maria Eriksson

Maria Eriksson är frilansskribent och driver projektet 366DaysofSharing.com. Hon skulle gärna se en arbetsmarknad som fungerade mer som en riktig marknad.