Arbetsmarknadsnytt

Nyheter
Bloggar
Snabbfakta
Vad kostar din lön?

Allt fler företag rasar mot hamnkonflikten

Allt fler företag rasar mot hamnkonflikten

Publicerat av Daniel Mellwing

Många företag drabbas av den långdragna hamnkonflikten i Göteborg. Tidigare har storföretag som Stora Enso och Volvo varnat för att de kan tvingas lämna hamnen. Nu ryter även andra drabbade företag ifrån. Inte minst mindre företag har tröttnat på att tiga om konsekvenserna.

Stora företag som Stora Enso och Volvo har tidigare varnat för att de kan tvingas lämna Göteborgs hamn om ingen lösning kommer på plats snart. Men även andra företag, stora som små, letar efter andra transportvägar.

Men många företag har varit rädda för att gå ut i media och berätta om konsekvenserna, betonar Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren.

– Hamnens dåliga rykte är ett oerhört problem. Det är ett jättedilemma för hela Sverige. Det allvarligaste är att många av företagen inte vågar träda fram på grund av risk för repressalier, sade han för en tid sedan till Arbetsmarknadsnytt.

Allt fler företag vågar ryta ifrån

Men situationen blir allt mer akut, vilket har gjort att fler och fler nu ryter ifrån.

Ett av dem är företaget Vinga of Sweden, som är ett handelshus med produkter till hemmet, profilprodukter och så vidare. Snabba leveranser från Europa är a och o för företaget, som har runt 30 anställda.

– Vi påverkas på många olika sätt, inte minst av osäkerheten. Det är många försenade containrar vilket gör att vi måste hitta andra lösningar, väldigt dyra lösningar, säger Calle Dahlin, som driver Vinga of Sweden.

Företaget ligger i Borås, bara några mil från Göteborg, men tvingas nu styra om leveranser till Malmö, Helsingborg och Stockholm. Att köra leveranser via Skandinaviens största containerhamn är alldeles för riskabelt.

– Något är allvarligt fel, säger han.

Hela affärsverksamheten påverkas, betonar han.

– Vi pratar om 40 000 kronor extra per container. Och vi kan inte korrigera i prissättningen, det är förlorade pengar. Vi vågar inte köra via Göteborgs hamn, säger han.

Även om en lösning på hamnkonflikten skulle komma på plats är förtroendet för hamnen naggat i kanten.

– Men om hamnen börjar funka igen kommer vi att återgå, vi har inga alternativ. Alternativa lösningar är förknippade med stora kostnader, säger han.

Rederier vill inte komma till Göteborg

Även Fredrik Hermansson, verksamhetschef på det Göteborgsbaserade transport- och logistikföretaget Greencarrier Liner Agency, betonar att situationen är ohållbar.

– Som representant för några av världens största containerrederier i Sverige kan jag säga att den här konflikten slår väldigt hårt. Import- och exportkedjor i hela landet drabbas. Vi har ett par hundra containrar i Rotterdam, som har varit där i ett par veckors tid, säger han.

Det kommer att ta tid för Göteborgs hamn att bygga upp förtroendet, även om en lösning på konflikten kommer på plats. Han berättar att stora rederier inte vill komma till Göteborg.

– Vi pratar oerhörda konsekvenser. Kan inte vi hålla en bra service, så väljer rederierna andra hamnar och vi tappar i konkurrenskraft. Det är precis vad som just nu sker, säger han.

Situationen innebär merkostnader för företaget, och omsättningen har dalat kraftigt, inte minst för första kvartalet 2017. Han välkomnar att fler drabbade företag kommer till tals, och berättar om konfliktens konsekvenser.

– Tidigare har mest Stora Enso varit ute, medan andra varit rädda för repressalier och annat. Det är också bra att medierna har vaknat till och äntligen belyser frågan, säger han.

Långdragen konflikt

Hamnkonflikten i Göteborg har pågått en längre tid, med en rad olika punktstrejker och blockader under det senaste året. Just nu riktar Hamnarbetarförbundet stridsåtgärder mot företaget APM Terminals som i sin tur har svarat med en spegellockout. Kapaciteten i containerhamnen är kraftigt decimerad.

Nya medlingsförsök pågår men knutarna sitter hårt. Hamnarbetarförbundet har ratat alla tidigare förslag till lösningar.

– Vi tänker inte rea ut vår fredsplikt efter 45 år utan avtal. Vi vill ha samma prislapp som Transport har, sade Erik Holgersson i Hamnarbetarförbundet nyligen till tidningen Lag & Avtal.

– Vi ser inte att det finns någon närliggande lösning förhandlingsvägen eftersom vi under det här året har prövat allt. Makten att lösa denna 40-åriga konflikt har politikerna, sade Joakim Ärlund, vd Sveriges Hamnar, i samma artikel.

Regeringen ska se över konfliktreglerna

Hamnarbetarförbundet tar strid för att APM Terminals ska teckna ett kollektivavtal med dem, trots att det redan finns ett med fackförbundet Transport. Arbetsgivarsidan har flertalet gånger påpekat att Hamnarbetarförbundet, som inte har kollektivavtal och därför inte heller fredsplikt, utnyttjar de konfliktmöjligheter som lagstiftningen ger dem.

Nyligen meddelade arbetsmarknadsminister Ylva Johansson att regeringen kommer att se över konfliktreglerna, just på grund av hamnkonflikten i Göteborg.

Daniel Mellwing

Publicerad av Daniel Mellwing den 2017-06-07 - 17:11 #KONFLIKT

Den svenska modellen

– från 1938 till idag