Arbetsmarknadsnytt

Nyheter
Bloggar
Snabbfakta
Vad kostar din lön?

Akut läge i Göteborgs hamn

Akut läge i Göteborgs hamn

Publicerat av Stina Bengtsson

I eftermiddag bryter en lockout ut i Göteborgs hamn. Det är arbetsgivarsidan som svarar på Hamnarbetarförbundets senaste stridsåtgärder. Och nu börjar effekterna bli riktigt allvarliga för såväl Göteborgsområdet som för det svenska näringslivet.

– Just nu är det katastrofläge. Det är företag som förlorar miljonbelopp dagligen, säger Johan Trouvé på Västsvenska handelskammaren till Sverige radio.

Enligt Johan Trouvé kan det handla om tusentals små och medelstora företag som är berörda av konflikten. Och ytterst är det arbetstillfällen som hotas.

– Det kan finnas företag som går i konkurs eller tvingas flytta transporterna från Göteborg. Då är det risk att de transportvägarna flyttas från Göteborgs hamn. Då kan vi stå där och tycka att det var en fin hamn vi hade en gång i tiden, säger Johan Trouvé.

Dirigerar om trafik

Fredrik Ivarsson som är kommunikationschef på Volvos logistikenhet bekräftar bilden.

– Vi har fått dirigera om trafik för att säkra vår produktion och försörjning av reservdelar, säger han.

Företaget SCT Transport har normalt transporterat mycket gods via Göteborgs hamn. Konflikten har kostat dem stora summor pengar.

– I rena kostnader för konflikten är vi nu uppe i 7-9 miljoner, sen tillkommer de intäkter som vi förlorat på att gods gått till andra hamnar, säger Svante Altås, vd på SCT Transport till Sveriges television.

Han är upprörd över hur konflikten har hanterats.

– Det här är lite sandlådenivå, att två parter träter på en arbetsplats, och att det ska kunna påverka så otroligt mycket folk som är på utsidan, säger han.

Effekterna tydliga

Nyligen meddelade Stora Enso att om konflikten inte får en lösning snart kommer de också att börja se sig om efter andra transportalternativ. Effekterna av konflikten börjar bli tydliga i hamnen. Containerflödet i hamnen har minskat från 10 000 till 8 000 containrar per vecka. Vid en blockad kan det bli hälften så mycket, uppger arbetsgivaren i hamnen, APM Terminals.

Och det är inte bara ekonomiska konsekvenser av hamnkonflikten. När transportvägar läggs om och fler och fler transporter går med lastbil påverkas även miljön.

Men på Hamnarbetarförbundet är medlemmarna överens. De vill fortsätta konflikten.

– Vi röstade enhälligt för att vi inte skulle dra tillbaka vår övertidsblockad. Medlemmarna är beredda att ta den här striden och vi är väldigt enade, säger Robert Lindelöf från Hamnarbetarförbundet till Arbetet.

Flera ansvariga

Mats Glavå, som är docent i arbetsrätt på Handelshögskolan i Göteborg, är väl insatt i konflikten. Han vill inte peka ut någon bov i konflikten, utan menar att det finns flera som är ansvariga för att konflikten har blivit komplicerad. Juridiskt är det däremot inte komplicerat, menar han.

– Om arbetsgivaren väljer att inte teckna avtal med den organisation som representerar majoriteten av de fackanslutna, ja, då blir konsekvensen att de anställda kan vidta stridsåtgärder när som helst och på vilka grunder som helst. Sen kan man ha synpunkter på lämpligheten i att göra vissa saker men det kan inte jag ha, säger Mats Glavå till Sveriges television.

Kräver förändringar i lagstiftning

Politiskt är det många som har debatterat konflikten. Idag skriver Moderaternas arbetsmarknadspolitiska talesperson Elisabeth Svantesson i en debattartikel i Expressen att konflikten hotar den svenska modellen. ”Rätten att vida stridsåtgärder får inte bli ett hot mot svenska företag och jobb”, säger hon och påtalar att konflikten kostar Sverige i såväl konkurrenskraft som arbetstillfällen för varje dag som går.

Tidigare har Liberalernas partiledare Jan Björklund krävt en proportionalitetsprincip i den svenska strejkrätten med anledning av just konflikten i Göteborgs hamn.

Även på arbetsgivarsidan är irritationen stor. ”Förstår Hamnfyran att deras agerande hotar den svenska partmodellens själva existens?” skriver Transportföretagens vd Mathias Dahl och Sveriges hamnars vd Joakim Ärlund på Svenska Dagbladets Näringslivsdebatt idag. De menar att det är hög tid för politikerna att ta tag i frågan om den svenska modellen. ”Om hela det västsvenska näringslivet riskeras för att ett utbrytarförbund vägrar signera det för hamnverksamhet i Sverige tillämpliga kollektivavtalet – varför ska då politiska beslutsfattare hålla sig borta från den svenska modellens regler och ramverk?”

Läs mer om hamnkonflikten:

Utdragen hamnkonflikt ökar kraven på ändrade konfliktregler
Stora Enso hotar lämna Göteborgs hamn
Hamnkonflikt ökar trycket på ändrade konfliktregler
Hamnkonflikten intensifierar krav på ändrade konfliktregler
Ytterligare stridsåtgärder i Göteborgs hamn
Fortsatt låst i hamnkonflikten
Hamnstrejk får arbetsgivare kräva ändrade konfliktregler
Sverige – landet med de mest generösa konfliktreglerna
Ett 30-tal varslas i Göteborgs hamn
Spansk hamnkonflikt slår mot svenska hamnar

Stina Bengtsson

Publicerad av Stina Bengtsson den 2017-05-19 - 14:50 #ARBETSMARKNAD #AVTAL17 #AVTALSRöRELSE #HAMNKONFLIKTEN

Den svenska modellen

– från 1938 till idag