Arbetsmarknadsnytt

Nyheter
Bloggar
Snabbfakta
Vad kostar din lön?

160 varslas i hamnen – ”Djupt tragiskt”

160 varslas i hamnen – ”Djupt tragiskt”

Publicerat av Stina Bengtsson och Daniel Mellwing

160 personer varslas i Göteborgs hamn. Det är en direkt konsekvens av Hamnarbetarförbundets konflikt med arbetsgivaren APM Terminals. ”Det är djupt tragiskt och det påverkar hela basindustrin i Sverige”, säger APMT:s vd Henrik Kristensen vid en pressträff.

Stora Enso, Volvo, SKF och många andra företag har lämnat eller är på väg att lämna Göteborgs hamn. Många rederier vägrar att lägga till i hamnen. Konsekvenserna låter inte vänta på sig. I dag meddelar APM Terminals att företaget varslar 160 anställda om uppsägning på grund av förluster orsakade av hamnkonflikten. Sedan tidigare har APM Terminals varslat 30 fastanställda hamnarbetare och tjänstemän om uppsägning.

– Det är mycket tragiskt att behöva säga upp duktiga medarbetare, säger Henrik Kristensen. Jag är ledsen för det här.

– Göteborgs hamn har alla förutsättningar. Vi har det bästa geografiska läget, det största djupet, de största kranarna och de största kunderna i världen. Det kan inte vara rimligt att en konflikt ska få så här stora konsekvenser, säger Henrik Kristensen.

Ratat flera bud

Trots många sittningar och medlingssamtal under den drygt årslånga konflikten har APMT och Hamnarbetarförbundet inte kunnat enas. Hamnarbetarförbundets avdelning 4, Hamn4an, har ratat ett flertal medlarbud. Nyligen meddelade arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson att regeringen ser över konfliktreglerna som en direkt följd av konflikten i Göteborgs hamn.

– Det är dags att uppdatera befintlig lagstiftning kring strejkrätten. Vi måste ta det här på allvar. Företag som har kollektivavtal kan inte drabbas på det här sättet, säger Henrik Kristensen.

APMT har kollektivavtal med Transport, som omfattar alla hamnarbetare, oavsett om de är medlemmar i Transport eller inte. Men Hamnarbetarförbundet, som saknar kollektivavtal och därmed fredsplikt, missbrukar konflikträtten, menar arbetsgivarna.

– Det är dags för oss att visa sunt förnuft för verksamheten, men det är också dags för Hamn4an att visa sunt förnuft, genom att gå med på ett avtal inom den svenska modellen, säger Henrik Kristensen.

Det avtal som Hamn4an erbjudits är i linje med vad andra redan har. I samma stund som Hamn4an skriver kollektivavtal med APMT får de styrelserepresentation, facklig tid och tillgång till fackliga förhandlingar, enligt Henrik Kristensen.

Fler kan varslas

I dagsläget är det 160 medarbetare som omfattas av varslet, varav merparten är hamnarbetare. I varslen ingår även tjänstemän och visstidsanställda. I förlängningen kan dock uppsägningar komma att drabba betydligt fler av de cirka 450 som är anställda av APMT i Göteborgs hamn, varnar arbetsgivaren.

Även om Hamn4an skulle skriva avtal med APMT i dag så är skadan redan skedd. Varslet kommer inte dras tillbaka med mindre än att kunderna kommer tillbaka.

– Varslet har inget med Hamn4an att göra. Vi har tappat kunder och volymer och har helt enkelt inte sysselsättning, säger Sophia Tuvesson, HR-chef på APMT.

Hamnkonflikten påverkar hela Sveriges import- och exportflöde. Det innebär att varor kan komma att saknas i butikerna eller bli dyrare. Trängseln på vägarna ökar och miljön påverkas som en direkt konsekvens.

– Världens största rederier minskar importen till Sverige. Det är mycket allvarligt, säger Henrik Kristensen.

Imorgon ska APMT och Hamn4an träffa Medlingsinstitutet. APMT räknar med att gå ner på tvåskift runt den 1 juli.

Arbetsmarknadsnytt inväntar kommentar från Hamnarbetarförbundet.

Läs mer:

Tungt rederi halverar i Göteborgs hamn
Nu nobbar även SKF Göteborgs hamn
Stora Enso hotar lämna Göteborgs hamn
Allt fler rasar mot hamnkonflikten
”Hamnkonflikten har kostat oss många miljoner”
Hamnstrejk får arbetsgivare kräva ändrade konfliktregler
Sverige – landet med de mest generösa konfliktreglerna

Stina BengtssonDaniel Mellwing

Publicerad av Stina Bengtsson och Daniel Mellwing den 2017-06-20 - 11:29 #ARBETSMARKNAD #HAMNKONFLIKTEN

Vad kostar du egentligen

för din arbetsgivare?